Met de decembermaand in aantocht breekt voor veel mensen een stressvolle periode aan: er moeten cadeaus komen voor familie, vrienden en collega’s. Uit door Ipsos uitgevoerd onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) blijkt dat tijdsdruk om online snel iets te kopen mensen kwetsbaar maakt op in de val van fraudeurs te trappen. Consumenten herkennen dan minder snel een (te) mooie aanbieding op een nepwebshop.

Een op de vier mensen stelt het kopen van decembercadeaus uit tot in de week voorafgaand aan het moment van geven. De NVB adviseert dat eerder te doen op stress en oplichting te voorkomen.

“Fraudeurs weten dat veel mensen het lastig vinden om decembercadeaus te kopen en dit uitstellen tot het laatste moment”, zegt Marianne Junger, hoogleraar cybercrime aan de Universiteit van Twente in een perstoelichting. “De tijdsdruk die zo ontstaat kan invloed hebben op het beslissingsproces, waardoor mensen sneller fouten maken, zoals het niet checken van de betrouwbaarheid van een webshop.”

Bij het speuren naar passende Sinterklaas- en kerstcadeaus maakt 36 procent van de Nederlanders weleens gebruik van interessante aanbiedingen uit e-mails of socialmedia-advertenties. Dat kan risicovol zijn, want fraudeurs zetten soms e-mails en social media advertenties in om mensen naar een nepwebshop te lokken.

Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen ook aan dat aankoopfraude toeneemt rond de feestdagen. “Jaarlijks zien we een flinke stijging van het aantal aangiftes van webwinkelfraude in de maanden november tot en met januari”, zegt Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie in een persverklaring. “Het werkelijke aantal mensen dat de dupe wordt van aankoopfraude ligt naar onze verwachting vele malen hoger, omdat maar ongeveer een derde aangifte doet.”

Onbetrouwbare webshops: pas op voor fraude in december

Ook consumentenorganisatie als de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwen voor onbetrouwbare webshops. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen.

Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf.

Als je iets gaat bestellen bij een onbekende webshop raadt de NVB aan om beoordelingen te lezen, andere reviews over het bedrijf te zoeken, te checken of je veilig kunt betalen en te kijken of de contactgegevens duidelijk vermeld staan.

Bij twijfel kan je de lijst van onbetrouwbare aanbieders van de politie raadplegen. Ook kan je de link van een website controleren op ScamCheck van veiliginternetten.nl. Op zowerktfraude.nl zijn meer tips te vinden om fraude te voorkomen.

LEES OOK: Dit zijn de 10 grootste webshops in Nederland: het gat tussen Amazon en Bol wordt groter